Ce-am citit când am tăcut VIII

În primul și-n primul rând, toate cele patru cărți de mai jos sunt excelente, fiecare pe un nivel diferit de excelență, dar le recomand cu același drag pe toate:

Lapte negru – Elif Shafak

Dacă ar fi să o descriu pe Elif, aș spune că e o scriitoare între scriitori, asta dacă cineva mai are dubii că femeile nu pot scrie literatură precum bărbații. Dacă vorbim de contemporan, Elif poate. Isabel Allende poate. Clara Sánchez poate. Liudmila Ulițkaia poate. Și nu numai. Aceste scriitoare surprind realismul vieții într-un mod care m-a surprins pe mine, mai ales că eram complet cufundată în literatura clasică, de unde nu credeam că voi ieși vreodată. M-a amuzat divizarea interioară a lui Elif Shafak, consiliul pe care-l are ea cu avatarele proprii, mai ales că ideea asta este prezentă și în romanul meu, Visele nu dorm niciodată, doar că eu am consiliu cu personajele mele 😀 Autorii își permit să fie țăcăniți, dar nimeni nu vrea un farmacist sau un medic țăcănit, nu? 🙂

Jurnalul unui scriitor – F.M. Dostoievski

Scriere amplă, amănunțită, furnicească, cu o ureche mereu la pândă pentru a surprinde orice nuanță care vibrează în aer, orice scădere a tonalității vocii, orice zvon care ar putea trimite la deslușirea psihologică a omului – acesta este Dostoievski pentru mine. Un scriitor care disprețuiește oamenii în aceeași măsură în care îi iubește. Un judecător al moravurilor și un idealist însuflețit. Pe alocuri, mi-a părut un personaj în personaj, un pensionar care pândește la televizor toate știrile senzaționale și le molfăie vreme îndelungată la o cană de ceai și o felie de unt. M-au impresionat puternic povestea Masei și a lui Fedea, precum și a sinucigașei cu icoana, reamintindu-mi de geniul său povestitor.

Citate:

„A fost un artist, un gânditor, un scriitor strălucit, un om de o cultură excepţională, un om de spirit, un uimitor interlocutor (vorbea chiar mai bine decât scria) şi un uimitor tip reflexiv. Reflecţia, capacitatea de a face din cel mai intim sentiment al său un obiect, pe care să-l pună în faţa sa, să i se închine şi poate chiar în aceeaşi clipă să-şi bată joc de el, reflecţia această o avea dezvoltată în gradul cel mai înalt”

…precum și aciditatea aparte a ironiei personalizate caracteristică scriitorului (aceeași ironie mușcătoare pe care am întâlnit-o și la Turgheniev):

„Claritatea şi simplitatea stilului său merită o atenţie şi o apreciere deosebită în vremea noastră, când unele reviste îşi fac un punct de onoare dintr-un stil neclar, greoi şi contorsionat, considerând probabil că asta contribuie la o mai mare profunzime. Cineva căuta să ne convingă că dacă vreunui critic i se face sete, ăsta n-o să spună direct şi simplu: adu-mi apă, ci o să spună, probabil, ceva în genul:

         — Fă să-mi parvină acel element esenţial al umidităţii care va contribui la înmuierea unor elemente mai solide care s-au complexat în stomacul meu”

…regăsind-mă în majoritatea cugetării autorului.

Tropicul Cancerului – Henry Miller

Citate. Neapărat.

„De o sută de ani şi mai bine lumea, lumea noastră, e pe moarte. Şi nimeni, în această ultimă sută de ani şi mai bine n-a fost destul de ţicnit ca să pună o bombă în curul lumii şi să o arunce în aer. Lumea putrezeşte, murind bucăţele”

„Dumnezeule sfinte! Ce am devenit? Cu ce drept, oameni buni, îmi bulversaţi viaţa, îmi răpiţi timpul, îmi intraţi în suflet, îmi sugeţi gândurile, mă folosiţi drept companionul, confidentul şi biroul vostru de informaţii? Drept cine mă luaţi? Credeţi că sunt angajat pe bani să joc în fiecare seară o farsă intelectuală sub ochii voştri? Credeţi că sunt un sclav, cumpărat cu bani grei, să mă târăsc pe burtă în faţa voastră, leneşilor, şi să vă pun la picioare tot ce ştiu şi tot ce simt? Credeţi că sunt o târfă într-un bordel care-i chemată să-şi ridice fustele sau să-şi scoată fumul la cererea primului bărbat îmbrăcat elegant?”

„E ceva atât de fantastic, de nepotrivit în această galerie de oameni încât gândul te duce inevitabil la mulţimea de temple care se întinde din Himalaya până în Ceylon, o vastă îngrămădire arhitectonică, de o frumuseţe răpitoare şi totuşi monstruoasă, hidos de monstruoasă pentru că fecunditatea care clocoteşte şi fermentează în miriadele de ramificaţii arhitectonice pare să fi istovit însăşi fibra internă a Indiei”

După ce-ți ajustezi puțin nivelul de percepere al limbajului unui scriitor precum Miller, găsești originalitate și o minte febrilă în căutarea sensului vieții, un om care tânjește după libertate, revoltat de îngustimea minții și a tiparelor stabilite de dinainte, fără ca el să fi avut un cuvânt de spus despre asta. Un proscris al literaturii, alături de Pascal Bruckner și de H. Charles Bukowski – veți găsi similitudini.

Castelul pălărierului – A. J. Cronin

M-a pus pe gânduri. Fanatism și unde poate duce fanatismul. Un om mărginit și fanatic, autoritar, care ruinează viața propriei lui familii. Un roman scris desăvârșit, chiar dacă nu metaforic, dar metodic, punctat și pătrunzător. A surprins ca niciun alt autor citit de mine ideea că anumiți oameni nu trebuie încurajați în manifestările lor habotnic-violente, că respectul acordat lor și afecțiunea nu se întorc niciodată pentru că ei nu le recunosc, nu empatizează, nu înțeleg nimic altceva în afara lor și a dorințelor lor. Rezultatul? Un om ruinat care a ruinat totul în jurul lui, prăbușit ca un castel de nisip. 

 

Articolul face parte din seria „Ce-am citit când am tăcut”

Natașa Alina Culea

Cărți:

  • Natașa, bărbații și psihanalistul
  • Marat
  • Lupii trecutului. Sofia
  • Nopți la Monaco
  • Visele nu dorm niciodată

natasa alina culea carti scriitoare romania marat natasa barbatii si psihanalistul, lupii trecutului

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s