Trei nopți cu Madox, de Matei Vișniec

Ce faci tu sâmbătă seara? Ei bine, îți pot spune ce am făcut eu. Și bine am făcut! Îți recomand piesa de teatru „Trei nopți cu Madox” scrisă de Matei Vișniec, într-o distribuție de excepție! Am schimbat câteva cuvinte la expoziția anuală de cărți din Sofia, Bulgaria, iar dânsul mi-a lăsat o impresie dincolo de excelență, mai întâi ca om, apoi ca om de litere.

Revenind la „Trei nopți cu Madox”…

Distribuție:

  • Bruno – Alexandru Jitea
  • Grubi – Ion Grosu
  • Sezar – Cristian Șofron
  • Clara – Victoria Cociaș
  • Miciurin – Ion Haiduc
  • Măturătorii: Iulian Burciu, Lucian Bârsan, Iulian Cuza, Ciprian Chircheș

Regia: Mihai Lungeanu

Scenografie: Luana Drăgoiescu

Durata: 1 h 40 min

Didascalie: Borcanul cu muște al străinului din punctul terminus sau substanțialismul dramaturgiei lui Matei Vișniec

Lumea celor Trei nopți cu Madox începe cu o cârciumă, în decorul unui orășel bătut de rafalele unei ploi reci și persistente. În local se adăpostesc, rând pe rând, personajele simbol creionate de pana magică a omului care vede oamenii: Bruno – cârciumarul nemulțumit, Grubi – omul de la far, Clara – femeia în așteptarea prințului de pe calul alb, care să o salveze, Sezar – taximetristul care nu vine niciodată atunci când ai nevoie de el, Miciurin – omul cu aspect administrativ, pătruns de importanța sa, cel care consemnează tot ce se întâmplă, și cei patru măturătorii naivi.

trei nopti cu madox matei visniec

Rutina vieții lor a fost perturbată de apariția lui Madox, un bărbat care cucerește și alină oamenii care nu pot adormi. Cele trei nopți petrecute cu el îi schimbă radical, îi animă până la limita paranoismului.

Piesa de teatru gravitează în jurul misteriosului străin ca în sistemul heliocentric al lui Copernic, Madox este întrebarea fără răspuns, cu care nimeni nu poate să se conformeze fără a avea senzația că pierd o parte esențială a personalității lor. Dar care parte?

trei nopti cu madox teatru

Ce te faci cu omul care apare în mai multe locuri deodată și socializează nestingherit fără ca vreo lege să-i interzică abaterea de la atipie? Din povestirile celor reuniți în cârciumă reiese că Madox este un un excentric generos, plin de bani, fermecător, care se plimbă noaptea cu un borcan cu muște și cu un ceas muzical din argint. Până la urmă, se dovedește faptul că Madox este cel care mai mult ia decât oferă, iar generozitatea lui, dacă aceasta există, stă în darurile lui ce declanșează conștientizări individuale. Nu doar taximetristul l-a plimbat în cele trei nopți fără să-i ceară bani – din plictiseală și lipsă de clienți –, dar toți realizează prea târziu că Madox nu a plătit sau că a băut pe gratis și că le-a fumat țigările.

trei nopti cu madox nottara

După momentul confruntării povestirilor celor trei nopți cu Madox, urmează furia cu care se ațâță unul pe altul, o furie pe cât de inutilă, pe atât de caraghioasă, fiind, în fond, doar glasul neputinței, al dezorganizării emoționale și al autoiluzionării. Deși fiecare dintre ei a realizat că ceva este în neregulă cu Madox, s-au revoltat împotriva absurdului și al necunoscutului doar în momentul în care au aflat despre plecarea străinului din orașelul punctului terminus. Încercând să-l prindă pe Madox, mirajul, omul care nu poate să plece pentru că nu a venit niciodată, ei se confruntă cu ceea ce au ținut ascuns sub preșul aparențelor: nevrozele și fobia de a trăi. Tabloul suprarealist al angoaselor creatoare de iluzii este nemaipomenit de bine conturat de către scriitorul și dramaturgul Matei Vișniec.

Mi-au atras atenția elementele de bufonerie, cu atât mai mult cu cât acestea vor face parte și din noul meu roman, Arlechin – să surprinzi oamenii în încercarea lor de a-și lua zborul pe dezacorduri sufletești. Și asta doar pentru a realiza, mai târziu, că era numai o imagine în oglindă și că zborul lor frânt este zborul tău, iar visele tale se disipează la ceasul dimineții, ca niște fantasme albe îmbrăcate în cămăși de forță.

trei nopti cu madox

Madox este omul nopții, întruparea neîmplinirilor și farul celor care s-au rătăcit în bezna vieții unde nu se mai întâmplă nimic. Madox este ultima stație.

Este Madox o umbră sau este propria lui umbră?

M-au amuzat replicile-răscoale ale adormirii lor în viață:

„Să-l prindem! Să-l prindem ca într-un clește”

„Să-i mutăm fălcile”

„Pe mine? Pe mine m-a văzut cineva dormind noaptea?”

„Care viață?”

Ultima replică redată aici este și întrebarea absolută, cheia în care se desfășoară acest tragi-comic concert al orchestrației psihicului uman.

Jocul remarcabil al actorilor mi-a reamintit de adolescența petrecută în teatrul Nottara, aceleași nostalgii pe care le-am regăsit și într-una dintre declarațiile dlui Matei Vișniec:

„Teatrul Nottara este pentru mine un fel de iubire de tinereţe […] te înşfăca în alambicul său de vise şi de poezie, de râs şi de fantezie”

Mișcătoare emoții mi-a trezit Sezar, omul care dacă are nevoie de o fărâmă de răutate trebuie să o ciupească din spiritul colectiv, el fiind mai împăciuitor și mai ingenuu ca un copilaș la vârsta întrebărilor.

Nu pot să închei cronica unei piese de teatru excepționale fără a mă întreba:

Preferăm noi iluziile în locul unor realități sordide?

Este iluzia mai puțin importantă ca realitatea celor mulți atâta timp cât este propria ta realitate?

trei nopti cu madox teatrul nottara

Referințe

Cine este Madox?

MATEI VIȘNIEC: „Într-un fel, Madox a fost un GPS metafizic pentru mine într-o vreme când aceste trei litere nu coabitau împreună pentru a desemna ideea de sistem de navigație”

MIHAI LUNGEANU: „De singurătate fuge toată lumea, dar de tine însuți nu ai unde să fugi. Madox este ceea ce decide fiecare dintre noi să fie”

PAUL CHIRIBUȚĂ: „Cei care l-au văzut se împart în două categorii: nedumeriții care mai așteaptă o apariție pentru explicații suplimentare și cei determinați să îndeplinească ce au înțeles în acea clipă

ION HAIDUC: „În viziunea mea, Madox este acel drog care ne însoțește pe toți de-a lungul vieții și care atunci când devine medicament îi mulțumim și ne rugăm să mai vină”

VELIKO VELIKOV: „Cine e Madox? Un necunoscut care reușește să-i captiveze pe cei din jur cu farmecul său debordant. El poate fi un vis, o dorință, o speranță sau o chemare către frumos”

www.nottara.ro

__________________

cropped-natasa-alina1.png

10 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s